…en nu stoppen we echt


Jawel, VideoVolt houdt ermee op. Na een doorstart een jaar geleden, toen vier vrijwilligers kwamen meehelpen video’s te plaatsen, is het nu mooi geweest. Ondanks twee oproepen zijn Touareg en ik als enige overgebleven – dat houden we niet vol.

Een half jaar lang, van september tot en met maart, verscheen VV als dagelijkse rubriek in Dagblad De Pers; het beëindigen hiervan is de aanleiding om er nu maar een punt achter te zetten. Sinds eind oktober 2009 heeft VV laten zien wat een prachtig materiaal op internet te vinden is. Niet zomaar lullige videootjes van anderhalve minuut maar echte programma’s: documentaires, concerten, drama, interviews, lezingen – al die dingen waarvan je zou wensen dat er meer van was op de tv. Hoewel, waarom zou dat nog moeten? Je kunt het al vinden op internet. En ook nieuwe vormen, die min of meer specifiek zijn voor digitale media: remixes, animaties, parodieën, webseries. We hebben er tonnen van laten zien, tweeëneenhalf jaar lang, elke dag. Ik ben er trots op.

Het punt dat je elke dag minstens een uur fantastische video kunt zien zonder de tv aan te zetten is nu wel gemaakt. Vaste VV-volgers zullen intussen zelf wel weten waar Abraham de mosterd haalt.

Volhouden lukt niet, helemaal stoppen ook niet: waarschijnlijk in mei zal ik beginnen met een wekelijkse rubriek over internetvideo in NRC Handelsblad, uiteraard met een blog erbij. Plaats: in de wekelijkse filmbijlage op woensdag. Aanvangsdatum, naam en url zijn nog niet bekend.

Dank aan de vrijwilligers Touareg, Mark, Marcel en Bram. Dank aan de trouwe bezoekers en volgers. Het was me een groot genoegen. Gegroet!

Herbert

Over hmblank
Technologiejournalist www.blankesteijn.com

43 Responses to …en nu stoppen we echt

  1. Eduard says:

    Hoi, Herbert!
    Ik heb je site via de rss-feed lange tijd bezocht – ik heb er zelfs inspiratie uit geput voor een artikel op een van mijn sites
    http://www.harmonicahoek.nl/archief/2009/2009_11_14_2/
    maar op een gegeven moment moest ik echt stoppen! Al die interessante videoselecties slokten zo immens veel tijd op, dat ik niet aan mijn andere internetaangelegenheden toe kwam: ik bedoel bijvoorbeeld mijn werk….
    Nu pas zie ik dan ook dat je er helemaal mee stopt.
    Zeer begrijpelijk: ik kan me goed voorstellen dat het voor jou en de andere vrijwilligers te veel tijd opslokt: voordat je een geschikte keuze maakt uit een aantal filmpjes, moet je ze toch ook een keer hebben gezien!
    Naam (verplicht
    Maar zolang deze site bestaat, zal ik er vast nog wel eens op ronddwalen.
    En wie weet lopen we mekaar nog eens tegen het lijf bij het een of andere internetevenement!
    Groetjes, Eduard (we hebben elkaar voor het laatst ontmoet op de Journalistiekopleiding in Tilburg, ook al weer een eeuwigheid geleden).

  2. Eduard says:

    Hoi, Herbert!
    Ik heb je site via de rss-feed lange tijd bezocht – ik heb er zelfs inspiratie uit geput voor een artikel op een van mijn sites
    http://www.harmonicahoek.nl/archief/2009/2009_11_14_2/
    maar op een gegeven moment moest ik echt stoppen! Al die interessante videoselecties slokten zo immens veel tijd op, dat ik niet aan mijn andere internetaangelegenheden toe kwam: ik bedoel bijvoorbeeld mijn werk….
    Nu pas zie ik dan ook dat je er helemaal mee stopt.
    Zeer begrijpelijk: ik kan me goed voorstellen dat het voor jou en de andere vrijwilligers te veel tijd opslokt: voordat je een geschikte keuze maakt uit een aantal filmpjes, moet je ze toch ook een keer hebben gezien!
    Maar zolang deze site bestaat, zal ik er vast nog wel eens op ronddwalen.
    En wie weet lopen we mekaar nog eens tegen het lijf bij het een of andere internetevenement!
    Groetjes, Eduard (we hebben elkaar voor het laatst ontmoet op de Journalistiekopleiding in Tilburg, ook al weer een eeuwigheid geleden).

  3. Waarde Herbert,
    Ook van onze kant nog alle dank voor het geweldige werk van de laatste jaren.
    We gaan de dagelijkse a/v-snoepjes node missen. Het was grote klasse!
    Het was al bijna te vanzelfsprekend dat we de meest bijzondere filmpjes al bij jullie hadden gezien voordat de overige media deze oppikte. En niet zelden kwamen ze via jullie aan het licht.
    Daar weten wij als redactiebedrijf ook alles van 😉 Herbert: (andermaal) Grote klasse!
    Alle dank, ook aan hele team. We hopen dat jullie het ook gaan missen, en zien uit naar een wedergeboorte 😉

    team Terras Media Atelier

  4. ineke says:

    Ik wilde al eerder een reactie te plaatsen, maar dat lukte me toen niet. Ik ging nu kijken of de site in ieder geval nog wel open was en… gelukkig wel.
    Deze site was altijd een cadeautje aan mezelf als ik even iets heel leuks of heel bijzonders wilde zien.
    Het is echt heel erg jammer, maar het os vooral heel bijzonder dat het zo lang gelukt is dag in dag uit video’s van zo’n hoog niveau te verzamelen. Mijn dank!!

  5. arjo van klaveren says:

    Echt jammer, veel dank voor alle moeite !
    Maak je je nieuwe blog ook hier openbaar ?

  6. Jan says:

    Jullie hebben het signaleren van videomateriaal tot een zeer hoge standaard weten te verheffen. Ik heb een tijdje een site gehad met een veel bescheidener content-verzameling op een heel ander gebied, en daarvan was het al een enorme hoop werk om het fris en actueel te houden. Daarom kan ik me goed voorstellen hoeveel plezier jullie hieraan hebben beleefd EN wat er door jullie gedachten gaat als er uiteindelijk een streep onder wordt gezet. Het is in ieder geval een legendarische en inspirerende collectie geworden. Heel erg bedankt voor alles.

  7. Karel says:

    Heel jammer! Echt een fijne site!

  8. Tineke en Eus says:

    Heel hartelijk dank voor de goede filmpjes, tips en links, videovolt was de eerste die ons bijv. bij TED bracht, het ga jullie goed

  9. Marijn says:

    Hartelijk dank voor al jullie bloemlezingen. Die korte snelle filmpjes waren voor mij een nieuw fenomeen. Nu probeer ik weer het geduld op te brengen voor verhalen met een langere spanningsboog . . .

  10. Arjan says:

    Jammer hoor. Ik vond het zo fijn dat anderen voor mij de pareltjes tussen de pulp uitvisten. Maar wel superbedankt voor alle moois.

  11. santelogie says:

    Voor mij was VV ook een voortzetting van mijn ‘relatie’ met Herbert Blankestijn, waarmee ik zijn vroegere stukjes in oa. de Volkskrant bedoel.

    En dan maar hopen dat nrc het ook doorplaatst in nrc.next… VV heeft ons in ieder geval geleerd dat je toch een ‘gids’ nodig hebt op internet. Ikzelf heb het geduld niet om te zoeken, te zoeken en te zoeken. Ik heb zelfs van VV niet alles bekeken, maar iedere keer als ik keek heb ik er veel genoegen aan beleefd. De vraag hierboven over het voortbestaan van de site inclusief het archief stel ik ook graag nog even. Ik heb nu alleen nog maar de buurman die kennelijk dagelijks stapels mails binnenkrijgt en ongezien aan me doorstuurt. 99 procent is rotzooi, maar ik zeg het niet af omdat die ene procent vaak best om aan te zien is. Hij is nu wandelen in Italië dus heb ik even rust…

    In ieder geval: it was fun while it lasted. En de links hierboven heb ik ijverig genoteerd.

    • Touareg says:

      🙂 🙂 En voorzover ik weet blijft het archief gewoon te raadplegen dus iedereen kan nog heel wat uren hier ronddolen.

      • hmblank says:

        Zeker, er is geen reden om het archief weg te halen. Ik zal het zelf nog vaak raadplegen. 🙂
        Ook wat mij betreft: dank voor alle hartverwarmende reacties.
        Herbert

  12. Theo says:

    Thx guys voor de vele leuke, iets mindere en ook prachtige v.v’s die jullie ontworpen hebben.
    It’s gonna be a great lost for all the v.v ‘lovers’.

    Het gaat julie goed!!

  13. Hans de Bruin says:

    Nogmaals dank Herbert en redactie, VEEEEEEEL dank!

  14. Riks Werts says:

    Spijtig……dank.

  15. alderger says:

    Bedankt voor vele uren verbazing, verwondering en schoonheid.
    Het moet inderdaad een enorme klus zijn om de pareltjes voor ons te selecteren dus ik begrijp jullie beslissing, maar zal mijn dagelijks genietmoment missen.
    Nogmaals bedankt.

  16. Alex says:

    Vergeet ik in de haast het hele Videovolt-team te bedanken voor al die prachtvideo’s! Bij dezen! Ik gaf dit artikeltje de volle mep sterren, hiermee niet aangevende dat ik blij ben met het besluit om te stoppen maar beseffende dat wanneer genoeg mensen dit doen ‘dit compliment’ allicht zal leiden tot een alternatief. De waardering blijft – besef ik mij nu – bij al die geboden video’s en uitstekende inleidingen misschien – geheel ten onrecht – te vaak uit…

  17. Alex says:

    Kan mij haast niet voorstellen dat Videovolt daadwerkelijk stopt (wel kan ik mij voorstellen dat Videovolt toch opkrabbelt en via een omweg/afsnijdpaadje de boel wederom op poten zet). De gegeven voorbeelden van vergelijkbare vervanging voor televisie ten spijt; de opmerking dat ‘vaste VV-volgers intussen zelf wel zullen weten waar Abraham de mosterd haalt’ is onwaar! Videovolt blonk/blinkt juist uit in de unieke selectie en bekent hiermee ‘kleur’, een kleur die ik mijn lievelingskleur zou noemen, maar die ik niet zelf bij elkaar weet te surfen.

    In het buitenland zijn dit soort sites normaal, maar in Nederland bijzonder. Ik bedoel: is er een Nederlandse site die iets vergelijkbaars doet?

    Als Abraham (Videovolt) de mosterd (video’s) haalt dan weet je dat het kwaliteitsmosterd is. Een beetje geld als beloning is allicht de ware stimulans om door te gaan (en ook meerdere topselecteurs over te halen om het team (alsnog) te vergezellen? Ik weet niet hoeveel hits, videovolt heeft maar waarom geen button waarop je een klein bedrag kunt storten als blijk van waardering?

    Ik blijf hopen op een doorstart. Wel heeft Herbert gelijk dat het punt dat er op het internet veel moois is te zien als er niks te zien is op tv is gemaakt, maar ik zou graag zien dat dit punt dagelijks werd gemaakt. Wetende dat het mij idd veel te zwaar lijkt om zoveel videoaanbod door te spitten met z’n tweetjes.

    • Touareg says:

      Dank je voor je uitgebreide en lovende reactie. Ook alle andere reacties zijn trouwens hartverwarmend. Het is goed om te lezen dat we niet voor niets zoveel uren van onze vrije tijd gestoken hebben in het vinden van geschikt materiaal. En al wisten we dat we een grote schare trouwe bezoekers hadden, toch is het heel leuk om nu eens wat persoonlijke reacties te lezen.
      Ik heb het al die tijd overigens met veel plezier gedaan. Ik ben er trots op dat ik een bijdrage heb mogen leveren aan het blog van Herbert en zo ook het ‘Videovoltgevoel’ mee vorm heb kunnen geven. Mocht er ooit nog een acceptabele doorstart komen kan hij weer op me rekenen!

  18. Ahmet Acikgoz says:

    Erg jammer dat er een eind aan is gekomen. Heb elke dag erg genoten van wat jullie allemaal hebben gedeeld met ons. Heeel erg jammer, maar ik bedank jullie voor alles en heel veel succes verder.

  19. Paul says:

    Erg jammer!….maar toch…
    Is het politiek? (Doorstart mogelijk?…)
    Of financieel? (Herfinanciering behoorlijk tot mogelijkheden…)
    Of sportief? (Alles is nog mogelijk in een volgende ronde?)
    Zoals de liefde? (Wellicht… spatten de vonken er toch nog eens opnieuw af?)
    Zakelijk? (Wij staan altijd open voor nieuwe initiatieven?)

    Ik zou me voor kunnen stellen dat VV uiteindelijk alleen maar een doorgeefluik zou kunnen zijn? Een community-blog, met een goede moderator (of, om in financiele termen te blijven spreken: een curator 🙂 ) heeft? Ik weet niet hoeveel hits VV krijgt, maar het moeten er heel wat zijn, zou je zeggen…

    Een mogelijkheid om een niet alleen een linkje, maar een heel artikel op te sturen? Kan dat? 🙂 En dan 2 of 3 mensen als moderator erboven?

    In ieder geval heel erg bedankt voor alle plezier wat ik heb mogen beleven de afgelopen tijd!

    groet,

    Paul

    • hmblank says:

      Dank voor de suggesties!

      Helemaal crowdsourcen zie ik niet zitten. Of de gemiddelde kwaliteit daalt, of je zit als moderator steeds goedwillende mensen uit te leggen dat hun bijdragen niet goed genoeg zijn, qua video of qua tekst.
      Als iemand mij (en evt de vrijwilligers) voor halve dagen betaalt, staat de boel zo weer op poten, maar ik zal niemand voorspiegelen dat daar winst mee te maken valt, tenzij het wordt ondergebracht bij een groot mediabedrijf dat ook nog wat overheeft voor de marketing.

      Als dat niet gebeurt, blijft het hierbij, hoe jammer dat ook is.
      Groet, Herbert

  20. Patrick says:

    Jammer, het was een hele aardig mix. Zowel serieus en fun.
    Bedankt Herbert voor je inzet al die jaren.

  21. Arie says:

    Keijjammer, maar begrijpelijk!

  22. Sem says:

    ik vond jullie de beste site die ik in jaren ben tegen gekomen.. jullie hebben mij positief verrast…. jammer dat het niet meer vol te houden is,.. hoop dat de site wel nog in de lucht blijft opdat we nog van het archief kunnnen genieten!

    succes in jullie verdere leven en bedankt voor al die smiles op mijn gezicht elke keer als ik weer een geweldig filmpje zag op vv

  23. Marret Kramer says:

    Was vaak blij met de pareltjes die jullie opdoken, snap heel goed dat het niet te doen is met zo’n klein clubje; zal VV missen. Bedankt voor wat jullie deelden met ons!

  24. Peter says:

    Verschrikkelijk balen zeg. Ik vind dit niet leuk.
    Toch zeer bedankt voor alle snoepjes!

  25. Henrickus says:

    Jammer – het was toch alsof een chefkok je dagelijks een selectie uit alle keukens van de wereld aanbood, want de selectie daar ging het om. Terug naar de fastfood-ketens van de publieke en commerciëlen omroepen is geen optie, ook al is het af en toe best lekker.
    Maar begrijpelijk – je kan er waarschijnlijk met gemak (en als je niet uitkijkt) de hele dag mee volmaken.

    Bedankt Herbert en helpers.

  26. René says:

    Enorm bedankt voor alle mooie video’s de afgelopen jaren, en ook de uitstekende inleidingen. Zowat elke dag wel even gelezen en gekeken. Jammer dat het nu stopt, maar dat snap ik natuurlijk ook wel als het neerkomt op maar twee personen.

    • Touareg says:

      Leuk om te horen, over de inleidingen. Want naast het zoeken naar video’s gaat ook daarin veel tijd zitten, om een toelichting met de bijbehorende onderliggende linkjes te maken.

  27. hmblank says:

    @Mark Als dat in de vorm van één link te doen was, was heel VV niet nodig geweest. VV was heel algemeen, zowel een kracht als een zwakte. Ik nam aan dat echte liefhebbers via deze site wel hun eigen YouTube-kanalen en andere rubrieken gevonden zullen hebben. Maar om je op weg te helpen, om ideeën voor VV op te doen raadpleegde ik dagelijk de videopagina’s van Reddit.com en Digg.com, en volgde ik de blogs Boingboing.net en Laughingsquid.com. Wees erop voorbereid dat je op die manier veel meer tijd kwijt bent dan door elke dag even hier langs te gaan.
    Succes! H.

    • Touareg says:

      @Mark: Ik had ook diverse sites en blogs die ik dagelijks afstruinde om geschikte filmpjes voor VideoVolt te vinden. Het is een hele lijst maar hier in ieder geval een paar van mijn favorieten:
      De videosites Wimp.com en Vimeo Staff Picks plus diverse specifieke Vimeo-kanalen, volgens dezelfde formule als de kanalen op Youtube. En daarnaast vooral ook veel blogs, zoals die van Open Culture en Brainpickings waarop veel boeiends te vinden is. Ook leuk: Fresh Froot, Wired, Kickstarter en zo kan ik nog wel even doorgaan. De waarschuwing van Herbert is dan ook zeer terecht. 😉

      • hmblank says:

        Touareg heeft gelijk, kanalen zijn de sleutel. Als je een leuke video ziet op bv. YT, kijk dan of het betreffende kanaal als geheel interessant is en als dat zo is, neem een abonnement. Ik heb intussen meer dan 400 van die abo’s. Geregeld denk ik ook: nu weet ik het wel met dat kanaal, dan zeg ik gewoon weer op.
        Groeten, Herbert

  28. Martinke says:

    Hè wat jammer. Moeten we zelf gaan zoeken. “zucht”. Zal jullie missen. Merci! Aan allemaal.

  29. Mark says:

    Dank voor alle mooie video’s! Maar uh, waar haalt Abraham de mosterd zoal? Is er een andere web-video-curator-site die je kunt aanbevelen? thanks en succes verder

  30. Rob says:

    Heel jammer, zal het missen. was een dagelijks genoegen en na een paar dagen geen tijd, altijd weer even inhalen en die dagen terugkijken. En af & toe iets ervan in mijn (engelstalige) blog gebruiken. Bedankt !

  31. Dirck says:

    Hoop dat het archief wel beschikbaar blijft om door te spitten wanneer er weer eens niets leuks op tv is (dus bijna elke dag).

  32. Paul Hof says:

    Bedankt voor alles!

  33. femme says:

    fijn dat je bevindingen via NRC te volgen blijven, dank voor al het dagelijks moois

Geef een reactie

